idea hadiah hari ibu/bapa.


assalamualaikum..
wah 2014 sudah merentasi bulan April.
cepat sahaja masa berlalu. sejak ber-praktikal di KASJuruUkurBahan masadan mood macam xkonsistent sangat.
ok back to the story, kadang2 dah jadi anak mama dan papa selama 22 tahun akumacam buntu nak bagi hadiah apa. mungkin bukanlah sebanyak 22 hadiah yang besar tapi kalau hadiah birthday mama/papa dah 2, hadiah hari papa/mama (father's/mothers's day) dah 2 jugak, hadiah anniversary 1 je la ken. 1tahun 5hadiah so setiap tahun aku akan rungsing nak bagi hadiah apa. kalau malaih pk belanja makan jela. huhu

mungkin hadiah kesihatan yang kekal dan buat mereka bahagia apa salah melabur sedikt demi kebaikan hari tua mereka. hanya sedikit yang dilaburkan kalau hendak dibandingkan dengan kasih sayang demi membesarkan kita... ;)


Terus terang,aku bukan lah seorang yang mengamalkan pengambilan susu setiap hari secara konsisten. Bukan tak pernah beli susu, macam-macam susu aku beli.HL,anlene, macam-macam lagi lah.


Masalahnya aku selalu lupa yang aku ada beli susu, kadang sampai dah expired. Last-last buang. Punca perangai macam tu adalah di sebabkan aku tak sedar yang banyak keburukannya bila aku kekurangan kalsium!!!




Antara tanda kekurangan kalsium:


- kebas kaki dan tangan
- kejang otot
- mudah marah
- letih
- rambut kasar
- kuku rapuh
- masalah semasa tidur ( sukar tidur)
- sakit sakit sendi
- tekanan darah tinggi
- gigi reput



Ya Allah memang banyak yang aku alami!

Kadang cepat sangat rasa lenguh & kebas. Duduk dalam satu position yg sama terlalu lama pun tak tahan.
Tidur? kadang-kadang mata memang ngantuk, badan memang letih. tapi kenapa entah payah nak lelap.


Dah golek kiri kanan, pandang ceiling, lama-lama baru lelap.>> kalau bagitahu mama mesti mama akan cakap "zikir banyak2 sampai tertidur"   :)


Maka, dah masa untuk aku disiplin kan diri dalam pengambilan kalsium setiap hari. aku mungkin tak kan memilih susu sebagai satu satunya sumber kalsium.


Kadar keperluan kalsium mengikut umur

Sangat susah untuk kita memperoleh jumlah kalsium ini menerusi diet harian, kerana kebanyakan wanita mengehadkan pengambilan susu & keju due to calori factor. Yelah lagi lagi yg sedang berusaha untuk menguruskan badan, kan?




Dan rata-rata pengambilan kalsium purata bg wanita hari ni, kurang dari 600mg. Ya! Inilah punca ramai wanita di landa wabak OSTEOPOROSIS!!!





Oh by the way, kalsium paling baik jika diambil bersama magnesium. Ini kerana penyerapan kalsium akan jadi paling bagus  dengan kehadiran magnesium.





Tapi hati-hati!




Pengambilan kalsium dan magnesium yg tidak seimbang boleh membawa kepada batu karang.





Dalam ostematrix shaklee, unsur kalsium,megnesium dan vitamin D adalah lengkap!




Sebiji ostematrix mengandungi 250mg kalsium, Inshaallah mudah dan seimbang.




Maka ambil 4 biji dalam sehari sudah 1000mg bukan? :)




Ostematrix shaklee, sebotol ada 120 biji (caplets). Harga runcit RM61 sahaja!  Cuba lah. Saya dah start amalkan :)







Saya pernah terbaca satu status tapi saya tak ingat kat mana, katanya mak dia hebat mampu susukan 10 org anak, tapi belum sampai 40tahun gigi dah banyak takde! Habis lah kalau semua kalsium anak2 serap hehe jadi jaga lah pengambilan kalsium setiap hari.



sms/whatsapp 011-23524179


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI: Ayam Cheesy Buttermilk

REVIEW; Train to Busan by cik hawahijau

Susu Coklat Farm Fresh Love Story