Posts

Showing posts from July, 2014

3tahun pemergiaannya.

Image
Assalamualaikumm.
Entri pendek ini adalah bersempena arwah nenek yang ke-tiga meninggalkan kami dan bertemu penciptaNya.
Tidak dinafikan selepas pemergian arwah, kehidupan kami sangat berbeza dan berubah. Redha dan yakin ini semua kasih sayang اَللّهُ ingin menguji kami sekeluarga.


AlFatihah. Hawiah binti Ahmad


Wajah mama saling tak tumpah macam arwah nenek.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

kekal tenaga di bulan puasaa.

Image
Assalamualaikum
Alhamdulillahh
Diberi kesempatan oleh اَللّهُ menikmati bulan barakah sehingga 4Ramadhan
Dengan fenomeno eh fenomena
El Nino menguji ramadhan di Malaysia.
Dengan fenomena panas+kering time buka dan sahur aku sedaya upaya minum air untuk elak dehydrate masa siang berpuasa.
Tapi tahukan anda dehirasi belaku apabila air yang diminum ≤ air yang dibuang. Contohnya kita minum air segelas tapi bercinta di tandas membuang air kecil sebaldi or berpeluh sekolam. (Ok, contoh sangat hiperbola tapi harap korang faham) maka, elak-elakkanlah keadaan dehirasi pada badan kita. Kesian badan kita. Salah 1 nak tahu badan kita dehirasi ialah dengan melihat warna air kecil kita berwarna keruh keperangan! Bau pun tak best. Dan suhu badan kita tinggi (tapi bukan demam tau) lagi satu, HIDRASI pulak macam mana?? air yang dibuang ≤ air yang diminum. Eh macam mana pulak yang ni. Maksudnya minum air sebaldi tapi tak peluh2 camtuh? Tapi mustahil korang minum bergelen2 air tak ke tandas. Kan. Tapi …